Visie van De Zefier
Wij bieden een veilige, toekomstgerichte en uitdagende leeromgeving waar kinderen en volwassenen vanuit hun unieke kwaliteiten hun talenten inzetten en ontwikkelen.
Visie op onderwijs
Bij Kindcentrum De Zefier ligt het accent van het onderwijs op het aanleren van basisvaardigheden als taal, lezen, schrijven en rekenen. Dat is de belangrijkste taak van de school en daar investeren wij in; in extra uren en materialen. Het verhoogt de kansen van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs en in de maatschappij.
In ons onderwijs willen wij zo goed mogelijk tegemoet komen aan de individuele ontwikkelingsverschillen en mogelijkheden van de kinderen. Op verschillende niveaus wordt instructie en verwerking aangeboden, dit gebeurt vanuit teamverband, waarbij efficiënt wordt gezocht naar de beste manier om de instructies aan te bieden aan de diverse niveaus binnen de leerjaren.
Leren van basisvaardigheden kan alleen optimaal plaatsvinden als dat in een veilige en uitdagende omgeving gebeurt. Alleen als een kind goed in zijn vel steekt, zal het tot leren in staat zijn. Vandaar dat wij er belang aan hechten dat leerlingen zichzelf kunnen zijn en zich gerespecteerd voelen. Maar vooral dat leerlingen weten wat en waarom ze aan het leren zijn en eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling.
Sport, spel en een gezonde leefstijl zijn onlosmakelijk verbonden met De Zefier. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: leerlingen beleven plezier aan sport en spel, steken daardoor in een goede vorm, waardoor het vermogen tot leren, concentreren en doorzetten toeneemt. Een gezonde geest in een gezond lichaam is nog steeds een actuele term.
Wij werken vanuit een algemeen bijzondere levensvisie waarbij wederzijds respect een belangrijke waarde is en hechten eraan dat leerlingen ook kennis nemen van andere godsdiensten en levensovertuigingen.
Wij gaan er vanuit dat leerlingen in een multiculturele omgeving opgroeien. Daarbij zien wij de diversiteit aan culturele achtergronden van de leerlingen als een verrijking en streven ernaar onze leerlingen te vormen tot tolerante, maar kritische, burgers.